24.09.2020 r.
Zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziła szereg zmian, które należało wprowadzić do gminnego systemu gospodarowania odpadami.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:
-obowiązek segregacji odpadów na każdej nieruchomości;
-możliwość skorzystania ze zwolnienia w opłacie w przypadku kompostowania bioodpadów w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi;
-w okresie od czerwca do sierpnia odbiór odpadów komunalnych zmieszanych oraz bioodpadów będzie odbywać się co 2 tygodnie.
Zmiana stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi związana jest z zmianami wprowadzonymi ww. ustawą nakładającą na mieszkańców i Gminy dodatkowe obowiązki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Realizując zapisy ustawy Gmina występuje w roli pośrednika zbierającego opłatę od producenta odpadów (mieszkańca) i przekazujący środki finansowe do odbiorcy tych odpadów (firmy zbierającej odpady) za wykonaną usługę.
Na odpadach Gmina nie może zarabiać.
Od dnia 1 lipca 2022 roku będą obowiązywać następujące stawki opłat za odpady komunalne:
- 18,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość, jeżeli odpady są zbierane w sposób selektywny;
- 36,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny.
- 206,00 zł ryczałt od nieruchomości, na której znajdują się domki letniskowe lub nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe
Sposób uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi to: płatność na numer konta bankowego Urzędu Gminy 74 8973 0003 0040 0040 0143 0090, bądź w kasie Urzędu Gminy lub u inkasenta.
Dokonując opłaty, pamiętajmy o precyzyjnym wskazaniu właściciela nieruchomości, którego ona dotyczy, wskazaniu rodzaju opłaty oraz o jej prawidłowej wysokości.
Od 1 października 2020 r. obowiązuje również zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy kompostują bioodpady pochodzące z pielęgnacji terenu (np. trawa, liście, drobne gałązki) jak i odpady kuchenne (np. obierki warzyw/owoców) w kompostowniku przydomowym. Zwolnienie to wynosi 2,00 zł miesięcznie, od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.
Bioodpady to odpady organiczne powstające w naszych domach z resztek jedzenia i roślin. Ulegają one naturalnemu procesowi rozkładu (biodegradacji). Zebrane resztki organiczne można wykorzystać do produkcji kompostu, który zwiększa żyzność gleby lub biogazu, z którego można wytworzyć energię.
Odpady BIO - co do nich zaliczamy:
Należy wrzucać:
- odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki)
- gałęzie drzew i krzewów,
- skoszoną trawę, liście, kwiaty,
- trociny i korę drzew,
- resztki jedzenia.
Nie należy wrzucać:
- kości zwierząt,
- oleju jadalnego,
- popiołu z węgla kamiennego,
- drewna impregnowanego,
- ziemi i kamieni,
- innych odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych).
Do worka na odpady BIO wrzucamy:
- części roślin,
- fusy z kawy i herbaty,
- skorupki jajek,
- słoma, siano i trociny,
- zepsute przetwory owocowe/warzywne.
Do worka na odpady BIO nie wrzucamy:
- ziemi i kamieni,
- popiołu z węgla kamiennego,
- drewna impregnowanego,
- kości, mięsa,
- oleju jadalnego,
- płyt wiórowych i pilśniowych.
W przypadku skorzystania z ulgi związanej z kompostowaniem bioodpadów właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć do Urzędu Gminy w Mniszkowie korektę deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej informacji.
Szczegółowe informacje uzyskać można w Referacie Planowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska, Gospodarki Nieruchomościami, Infrastruktury, Budownictwa i Rolnictwa, pokój nr 5 oraz pod nr telefonu 44 756 15 22 w. 17.
Deklarację można pobrać ze strony bip.mniszkow.pl/strona-21-Wzory_drukow_do_pobrania.html