REFERAT PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO, OCHRONY ŚRODOWISKA, GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI, INFRASTRUKTURY, BUDOWNICTWA I ROLNICTWA
Kierownik referatu: Marcin Wujek
Referat Planowania Przestrzennego, Ochrony Środowiska, Gospodarki Nieruchomościami, Infrastruktury, Budownictwa i Rolnictwa prowadzi sprawy z zakresu planowania przestrzennego, budownictwa, komunikacji, produkcji roślinnej i zwierzęcej, ochrony środowiska, gospodarki gruntami, w szczególności zajmuje się: inwestycjami na terenie gminy, sprawami związanymi z budownictwem jednorodzinnym i gospodarczym (wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy).
W zakresie planowania przestrzennego
- sporządzanie wytycznych do opracowania studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego Gminy, uwzględniając cele i kierunki polityki przestrzennej państwa na obszarze województwa,
-
przygotowanie projektu uchwały Rady Gminy o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
-
podanie do publicznej wiadomości uchwały Rady Gminy o przystąpieniu do sporządzenia studium,
-
rozpatrywanie wniosków dotyczących studium,
-
sporządzenie projektu studium,
-
przedkładanie projektu studium do zaopiniowania i uzgodnienia właściwym organom,
-
wprowadzanie zmian w projekcie studium wynikających z uzyskanych opinii i uzgodnień,
-
przedstawianie Radzie Gminy do uchwalenia projektu studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag celem uchwalenia studium oraz rozstrzygnięcia o sposobie rozpatrzenia uwag,
-
przedstawienie wojewodzie uchwały o uchwaleniu studium,
-
sporządzenie projektów założeń do planów zagospodarowania przestrzennego zwanych planami miejscowymi,
-
udostępnienie projektów założeń do planów zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz projektów tych planów do publicznego wglądu i popularyzacji ich treści,
-
przygotowanie projektu uchwały Rady Gminy o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego,
-
podawanie do publicznej wiadomości o przystąpieniu do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
podawanie do publicznej wiadomości o wyłożeniu projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy do publicznego wglądu,
-
analizowanie wniosków w sprawie zmian w zagospodarowaniu przestrzennym , przedkładanie ich Wójtowi - celem dokonania oceny,
-
analizowanie roszczenia właściciela nieruchomości, jeżeli w wyniku uchwalenia planu jego prawa zostały ograniczone oraz przygotowanie projektu decyzji wraz z oceną skutków i przedkładanie go Wójtowi ,
-
uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
-
przedkładanie Radzie Gminy projektu planu miejscowego wraz z listą nieuwzględnionych uwag celem uchwalenia oraz rozstrzygnięcia o sposobie rozpatrzenia wniesionych uwag,
-
prowadzenie i aktualizowanie rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
przekazywanie kopii uchwalonych miejscowych planów wojewodzie, staroście i marszałkowi województwa ,
-
wydawanie wypisów i wyrysów ze studium i planu miejscowego oraz pobieranie opłat administracyjnych za wydane wypisy i wyrysy,
-
przygotowanie analizy zmian w zagospodarowaniu gminy oraz oceny aktualności studium i planów miejscowych celem przedłożenia wyników analizy Radzie Gminy ( co najmniej raz w czasie kadencji rady),
-
sporządzanie projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
-
zawiadamianie stron o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie
-
dokonywanie uzgodnień projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego z właściwymi organami o których mowa w art. 53 ust.4 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
-
prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym,
-
przekazywanie kopii decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego marszałkowi województwa,
-
sporządzenie projektu decyzji o warunkach zabudowy,
-
uzgodnienie projektu decyzji z organami o których mowa w art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz uzyskanie niezbędnych uzgodnień lub decyzji wymaganych przepisami odrębnymi,
-
przygotowanie projektu decyzji stwierdzającej wygaśnięcie decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
-
prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy,
-
podejmowanie działań zmierzających do realizacji roszczeń właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości, z których korzystanie w dotychczasowy sposób z uwagi na uchwalenie lub zmianę planu miejscowego stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone,
W zakresie komunikacji i dróg
- ustalenie przebiegu dróg gminnych oraz przygotowanie projektu uchwały Rady Gminy o zaliczeniu dróg do kategorii dróg gminnych,
-
prowadzenie zarządu drogami lokalnymi i przejętymi w zarząd od innych jednostek samorządu terytorialnego,
-
prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
-
przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
-
załatwianie spraw związanych z odwodnieniem dróg,
-
utrzymanie urządzeń związanych z drogą,
-
koordynacja robót w pasie drogowym w tam uzgadniania projektów o dokonywanie odbiorów inwestycji liniowych w pasie dróg gminnych,
-
wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, zjazdy z dróg, na przejazdy po drogach publicznych niektórych pojazdów,
-
wykonywanie zadań związanych z organizacją ruchu drogowego,
-
opiniowanie ustalenia przebiegu dróg powiatowych,
-
współdziałanie z Powiatowym i Wojewódzkim Zarządem Dróg Publicznych i PKS w zakresie lokalizacji zatok i wiat autobusowych,
-
nadzór nad budową i utrzymaniem czystości wiat autobusowych,
-
występowanie z wnioskiem w sprawie ustalenia sieci przystanków i rozkładu jazdy autobusów,
-
Umieszczenie i utrzymanie tabliczek z nazwami ulic i placów,
-
Oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi
W zakresie transportu zbiorowego
- koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie samochodowym,
-
współpraca z Zakładem Komunikacji Miejskiej w Tomaszowie Maz. szczególnie w zakresie monitoringu linii i kursów transportu zbiorowego,
W zakresie gospodarki mieszkaniowej
- realizowanie prawa związanego z własnością lokalu,
-
wykonywanie czynności zmierzających do ustanowienia wyodrębnionej własności lokalu,
-
współdziałanie w zarządzie nieruchomością wspólną,
-
zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej,
-
tworzenie zasobu mieszkaniowego gminy i gospodarowanie nim,
-
przygotowanie umów najmu,
-
wykonywanie obowiązków wynajmującego,
-
przygotowanie materiałów w sprawie wyrażania zgody na podnajem lokalu,
-
przygotowanie materiałów w sprawie wyrażania zgody na dokonywanie ulepszeń w lokalu i określa sposób rozliczeń z tego tytułu,
-
usuwanie przy pomocy policji osób, które zajęły lokal bez tytułu prawnego,
-
ustalenie propozycji zróżnicowanej stawki czynszu za m2 powierzchni użytkowej lokalu,
-
przygotowanie umów najmu lokalu socjalnego – zawieranych na czas oznaczony,
-
przygotowanie projektu ugody z najemcą lokalu, który posiada zaległości w opłatach za najem lokalu,
-
przygotowanie wypowiadania umów najmu,
-
przygotowanie powództwa o rozwiązanie najmu,
-
prowadzenie spraw w zakresie obliczania, przyznawania i wypłacania dodatków mieszkaniowych,
-
sporządzanie wniosków o przyznanie dotacji celowej na wypłatę dodatków mieszkaniowych oraz informacji z wykorzystania tej dotacji celowej ,
-
prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, rozszerzaniem i zamykaniem cmentarzy komunalnych,
-
przygotowanie decyzji o przeznaczeniu terenu cmentarnego na inny cel - po upływie 40 lat, od daty ostatniego pochowania,
-
organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.
W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków
- współpraca w zakresie ustalania kierunków rozwoju sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
-
nadzór nad gminną oczyszczalnią ścieków, stacjami ujęć wody, sieciami wodociągowymi kanalizacyjnymi przekazanymi Zakładowi Usług Komunalnych w Mniszkowie w trwały zarząd bądź użytkowanie,
-
przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowe odprowadzanie ścieków,
-
współpraca z podmiotami prowadzącymi zbiorowe zaopatrzenie w wodę lub zbiorowe odprowadzanie ścieków w zakresie utrzymania infrastruktury technicznej,
-
dbanie o ochronę wód przed powodzią,
-
zbieranie informacji od zakładów związanych z gospodarką wodną prowadzoną przez te zakłady,
-
możliwość wskazywania wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniem lub zabronienia wprowadzenia ścieków nienależycie oczyszczonych.
W zakresie ochrony i kształtowania środowiska
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością gminy,
-
koordynacja prac przy sporządzaniu gminnego programu ochrony środowiska,
-
sporządzanie raportów z realizacji gminnego programu ochrony środowiska i przedkładanie go Radzie Gminy,
-
prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,
-
udostępnianie zainteresowanym informacji o środowisku i jego ochronie znajdujących się w posiadaniu Urzędu , a w szczególności:
- zagospodarowania gminy, przed skierowaniem ich do postępowania z udziałem społeczeństwa oraz uzyskaniem stosownych opinii,
- strategię rozwoju gminy, plany zagospodarowania gminy,
- prognozy oddziaływania na środowisko,
- postanowienia zobowiązujące inwestora do sporządzenia raportu dla planowanego przedsięwzięcia dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
- raporty o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
- analizy porealizacyjne,
- wykazy zawierające informacje i dane na podstawie których ustalono opłaty za składowanie odpadów,
- decyzje o wymiarze administracyjnych kar pieniężnych za:
-
- niszczenie spowodowane niewłaściwą pielęgnacją terenów zieleni, zadrzewień, drzew i krzewów,
-
zniszczenie terenów zieleni, drzew lub krzewów spowodowane niewłaściwym wykonywaniem robót ziemnych, wykorzystywaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych lub zastosowaniem środków chemicznych w sposób szkodliwy dla roślinności.
-
ustalanie opłat za udostępnienie informacji o środowisku,
-
udostępnianie informacji o środowisku organom administracji obowiązanym do wykonywania badań monitoringowych,
-
zapewnienie społeczeństwu udziału w postępowaniu w sprawie ochrony środowiska,
-
przygotowanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia ograniczenia co do czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko,
-
okresowe przedkładanie wojewodzie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,
-
przygotowanie decyzji nakazującej osobie fizycznej eksploatującej instalację w ramach zwykłego korzystania ze środowiska lub eksploatującej urządzenie wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
-
przygotowanie decyzji wstrzymującej użytkowanie instalacji lub urządzenia, jeżeli osoba fizyczna nie dostosowała się do wymagań określonych w decyzji ograniczającej negatywne oddziaływanie na środowisko,
-
przygotowanie decyzji w przypadku zwykłego korzystania ze środowiska w sprawach:
-
nałożenia na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji wykraczających poza obowiązki wynikające z pomiarów okresowych,
-
ustalenia w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
-
przyjmowanie wyników pomiarów od prowadzących instalację, o ile pomiary te mają szczególne znaczenie ze względu na potrzebę zapewnienia systematycznej kontroli wielkości emisji ,
-
przyjmowania zgłoszeń od prowadzących instalacje, z której emisja nie wymaga pozwolenia ale może negatywnie oddziaływać na środowisko,
-
-
występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia przeciw przepisom o ochronie środowiska,
-
występowanie z wnioskami do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie odpowiednich działań będących w jego kompetencji, jeżeli w wyniku kontroli stwierdzono naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów o ochronie środowiska lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić,
-
przygotowywanie do zatwierdzenia projektu zestawienia przychodów i rozchodów wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
-
przedstawienie do publicznej wiadomości zatwierdzonego zestawienia przychodów i wydatków gminnego funduszu
W zakresie ochrony przyrody
|
|
W zakresie geologii i górnictwa
|
|
W zakresie ochrony zwierząt
|
|
W zakresie ochrony roślin
|
|
W zakresie gospodarki leśnej i łowieckiej
|
|
W zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych
|
|
W zakresie promocji i rozwoju gminy
|
|
W zakresie ochrony przyrody
-
przygotowanie projektów uchwał rady gminy w sprawie uznania terenu pokrytego drzewostanem parkowym za park gminny,
-
podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia mieszkańcom gminy korzystanie z przyrody przede wszystkim do utrzymania w należytym stanie terenów zieleni i zadrzewień,
-
wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości,
-
naliczanie i pobieranie opłat za usunięcie drzew lub krzewów,
-
odraczanie terminu uiszczenia opłaty za usunięcie drzew i krzewów, jeżeli zezwolenie przewiduje przesadzenie ich w inne miejsce,
-
umarzanie należności z tytułu opłat za usunięcie drzew i krzewów,
-
podejmowanie działań zmierzających do przymusowego ściągnięcia nie uiszczonych opłat naliczonych za usunięcie drzew i krzewów,
-
wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie terenów zieleni albo drzew lub krzewów, powodowane niewłaściwym wykonywaniem robót ziemnych lub wykorzystaniem sprzętu mechanicznego albo urządzeń technicznych oraz zastosowaniem środków chemicznych w sposób szkodliwy dla roślinności, a także za zniszczenie spowodowane niewłaściwą pielęgnacją terenów zieleni, zadrzewień, drzew lub krzewów,
-
przygotowanie wniosku o ściganie za wykroczenia określone w ustawie o ochronie przyrody.
W zakresie ochrony zwierząt
-
przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu o zachorowaniu lub o zachorowaniu zwierząt na chorobę zaraźliwą, a w przypadku wałęsania się psa chorego lub podejrzanego o wściekliznę, podjecie starań mających na celu jego schwytanie lub zabicie, a w razie nie możliwości dokonanie tego – powiadomienie sąsiednich gmin i najbliższego komisariatu policji,
-
podawanie do wiadomości osób zainteresowanych lub do wiadomości publicznej o zarządzonych przez państwowego lekarza weterynarii tymczasowych środkach w celu umiejscowienia choroby i dopilnowanie ich wykonania,
-
wyznaczanie biegłych do wyceniania zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej,
-
przygotowanie decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia, w przypadkach nie cierpiących zwłoki,
-
rozporządzanie zwierzęciem w przypadku gdy zwierzę zostało odebrane właścicielowi z powodu rażącego zaniedbywania go lub okrutnego traktowania,
-
przygotowanie decyzji w sprawie czasowego lub stałego odebrania właścicielowi zwierzęcia rażąco zaniedbywanego lub okrutnie traktowanego,
-
podejmowanie działań zmierzających do wyłapywania bezdomnych zwierząt,
-
przygotowanie zezwoleń na utrzymywania rasy psa uznanej za agresywną,
W zakresie ochrony roślin
-
przyjmowanie informacji o pojawieniu się chorób, szkodników i chwastów i przekazywanie informacji do wojewódzkiego inspektora,
-
współdziałanie z wyspecjalizowanymi jednostkami w zakresie zwalczania chorób i szkodników roślin uprawnych i plantacji wieloletnich,
-
sprawowanie nadzoru nad uprawą maku i konopi, a w szczególności:
-
wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi włóknistych, prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń,
-
wydawanie nakazu zniszczenia nielegalnych upraw.
W zakresie gospodarki leśnej i łowieckiej
-
opiniowanie wniosków o otrzymanie dotacji z budżetu państwa na pokrycie kosztów zalesiania gruntów,
-
przygotowanie projektów uchwał w sprawie wyrażenia opinii uznania lasu za ochronny lub pozbawienia go tego charakteru,
-
przygotowanie projektu uchwał rady gminy w sprawie zmiany charakteru użytkowania gruntu rolnego na leśny,
-
pisemne informowanie właścicieli lasu o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu uproszczonego urządzenia lasu
-
opiniowanie zasięgów obwodów łowieckich i rocznych planów łowieckich,
-
przyjmowanie zgłoszeń o terminach polowań.
W zakresie gospodarki rolnej
-
zawieranie wieloletnich umów dzierżawy gospodarstw rolnych,
-
współpraca z Izbą Rolniczą oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa,
-
przyjmowanie i opiniowanie zgłoszeń szkód rolniczych poniesionych wskutek klęsk żywiołowych,
-
występowanie z wnioskiem do wojewody o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej w Gminie.