REFERAT DO SPRAW OBYWATELSKICH
Kierownik referatu: Anna Wijata
W zakresie spraw Urzędu Stanu Cywilnego
- przyjmowanie oświadczeń związanych z zawarciem małżeństwa:
-
-
wstąpienie w związek małżeński,
-
braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
-
stwierdzenie legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
-
wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
-
wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
-
powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
-
-
- sporządzanie aktów małżeństwa w księgach stanu cywilnego,
-
prowadzenie ksiąg małżeństw i aktów zbiorczych ( dokonywanie wzmianek i przypisów),
-
wykonywanie czynności w sprawach związanych z zawarciem małżeństw przez obywateli polskich z cudzoziemcami,
-
dokonywanie innych czynności przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego, kodeksie rodzinnym i opiekuńczym,
-
współpraca z innymi organami i organizacjami społecznymi w zakresie prowadzenia poradnictwa przedmałżeńskiego,
-
sporządzanie kartoteki do bieżących aktów małżeństwa,
-
wystawianie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,
-
wystawianie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa konkordatowego,
-
rejestracja – wpisanie do ksiąg stanu cywilnego małżeństwa konkordatowego,
W zakresie spraw związanych z rejestracją urodzeń
-
przyjmowanie zgłoszeń o urodzeniu i sporządzanie aktów urodzeń,
-
przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka,
-
przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka - wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
-
przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
-
dokonywanie wzmianek i przypisów na podstawie decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych i innych dokumentów przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego oraz prowadzenie ksiąg urodzeń,
-
sporządzanie kartoteki do bieżących aktów urodzeń,
W zakresie spraw związanych z rejestracją zgonów
-
przyjmowanie zgłoszeń o zgonie i sporządzanie aktów zgonów,
-
dokonywanie wzmianek i przypisów na podstawie decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych i innych dokumentów przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego i prowadzenie akt zbiorowych,
-
sporządzenie kartoteki do bieżących zgonów,
W zakresie ksiąg stanu cywilnego
-
przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorczych, dokonywanie w księgach przypisów i wzmianek dodatkowych,
-
wystawianie odpisów akt stanu cywilnego,
-
przekazywanie ksiąg 100-letnich do Archiwum Państwowego dla województwa łódzkiego,
-
prowadzenie i uaktualnianie kartoteki akt stanu cywilnego,
-
tłumaczenie akt stanu cywilnego sporządzonych w miejscowych księgach stanu cywilnego w języku rosyjskim i niemieckim,
-
przechowywanie ksiąg stanu cywilnego, które zawierają wpisy postanowień sądowych o ustaleniu treści aktu sporządzonych za granicą w latach 1942-1952,
-
czynności związanych z wydawaniem zezwoleń w sprawie wynoszenia ksiąg stanu cywilnego poza lokal Urzędu Stanu Cywilnego,
-
czynności związanych z wydawaniem decyzji o unieważnieniu jednego z dwóch aktów stanu cywilnego stwierdzających to samo zdarzenie,
-
czynności związanych z wydawaniem decyzji o sprostowaniu oczywistego błędu pisarskiego w sporządzonym akcie stanu cywilnego,
-
czynności związanych z wydawaniem zezwoleń na wpisanie do ksiąg stanu cywilnego aktu sporządzonego za granicą,
-
czynności związanych z wydawaniem zezwoleń na wpisanie wzmianki dodatkowej lub dokonanie przypisu w akcie stanu cywilnego na podstawie dokumentu pochodzącego od władzy obcej,
-
czynności związanych z wydawaniem zezwoleń na przeglądanie ksiąg stanu cywilnego przedstawicielom organizacji społecznych i instytucji naukowych,
-
czynności związanych z wydawanie decyzji dotyczących ustalenia i odtworzenia treści aktu stanu cywilnego,
-
czynności związanych z wydawaniem decyzji o sporządzeniu aktu stanu cywilnego, jeżeli fakt urodzenia, małżeństwa, zgon nastąpił za granicą i nie został zarejestrowany w zagranicznych księgach stanu cywilnego,
Samodzielne stanowisko ds. działalności gospodarczej, spraw obronnych, wojskowych, p.poż.
Godziny przyjęć interesantów w sprawach sytuacji kryzysowych (np. Katastrofa drogowa, wypadek drogowy, pożar, niewybuchy i niewypały, terroryzm)
- w godzinach pracy Urzędu Gminy 07.30 - 15.30,
- po godzinach pracy urzędu telefony alarmowe służb dyżurnych
Policji - 997,
Pogotowia Ratunkowego - 999,
Państwowej Straży Pożarnej - 998.
Zadania:
- organizowanie doręczania kart powołania w trybie natychmiastowego wstawiennictwa do służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji lub wybuchu wojny,
- przygotowanie i realizacja świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronności kraju,
- planowanie i nadzór nad realizacją zadań wykonywanych przez urząd gminy w celu zapewnienia jego funkcjonowania w warunkach kryzysu lub wojny,
- opracowanie dokumentów i planów dla Szefa Obrony Cywilnej Gminy oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie gminy,
- przygotowanie i nadzór nad realizacją zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
- przeciwdziałanie i współudział w zwalczaniu klęsk żywiołowych i katastrof na terenie gminy,
- nadzór i koordynacja działalności ochotniczych straży pożarnych w gminie,
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją działalności gospodarczej przez osoby fizyczne.
W zakresie spraw Urzędu Stanu Cywilnego
-
wstąpienie w związek małżeński,
-
braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
-
stwierdzenie legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
-
wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
-
wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
-
powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
-
sporządzanie aktów małżeństwa w księgach stanu cywilnego,
-
prowadzenie ksiąg małżeństw i aktów zbiorczych ( dokonywanie wzmianek i przypisów),
-
wykonywanie czynności w sprawach związanych z zawarciem małżeństw przez obywateli polskich z cudzoziemcami,
-
dokonywanie innych czynności przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego, kodeksie rodzinnym i opiekuńczym,
-
współpraca z innymi organami i organizacjami społecznymi w zakresie prowadzenia poradnictwa przedmałżeńskiego,
-
sporządzanie kartoteki do bieżących aktów małżeństwa,
-
wystawianie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,
-
wystawianie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa konkordatowego,
-
rejestracja – wpisanie do ksiąg stanu cywilnego małżeństwa konkordatowego,
- przyjmowanie oświadczeń związanych z zawarciem małżeństwa
W zakresie spraw związanych z rejestracją urodzeń
- przyjmowanie zgłoszeń o urodzeniu i sporządzanie aktów urodzeń,
-
przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka,
-
przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka - wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
-
przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
-
dokonywanie wzmianek i przypisów na podstawie decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych i innych dokumentów przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego oraz prowadzenie ksiąg urodzeń,
-
sporządzanie kartoteki do bieżących aktów urodzeń,
W zakresie ewidencji ludności
-
dokonywanie na podstawie zgłoszenia zameldowania i wymeldowania,
-
dokonywanie zameldowania na pobyt czasowy,
-
przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania.
-
przyjmowanie informacji od właściciela /zarządcy/, wynajmującego, najemcy itp. o stałym lub czasowym pobycie osób w ich lokalach,
-
wydawanie na pisemny wniosek zainteresowanej osoby, zaświadczeń potwierdzających informacje zawarte w prowadzonym zbiorze meldunkowym, zbiorze PESEL oraz ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych,
-
zawiadomienie właściwych organów o zmianach pobytu osób,
-
współdziałanie z organami policji w zakresie przestrzegania przepisów meldunkowych.
-
sporządzanie spisów wyborców, w związku z przeprowadzeniem wyborów i referendów.
-
prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców.
W zakresie działalności gospodarczej
- ewidencjonowanie działalności gospodarczej,
-
wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
-
przygotowanie decyzji w sprawie odmowy wpisu do ewidencji działalności gospodarczej,
-
wydawanie zaświadczeń o zmianie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej,
-
wydawanie decyzji o wykreśleniu wpisu z ewidencji działalności gospodarczej,
-
prowadzenie bazy danych o podmiotach zarejestrowanych w ewidencji działalności gospodarczej – wydawanie zaświadczeń dotyczących działalności gospodarczej na żądanie stron, w tym dotyczących poszukiwania podmiotów gospodarczych.
-
przygotowanie projektu zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i przedłożenie go Radzie celem uchwalenia,
-
przygotowanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży,
-
przedkładanie wniosków o wydanie zezwolenia Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych celem uzyskania opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady,
-
prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń na sprzedaż napoi alkoholowych,
-
pobieranie opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napoi alkoholowych,
-
przygotowanie decyzji o cofnięciu wydanego zezwolenia na sprzedaż napoi alkoholowych.
W zakresie ochrony dóbr kultury
- przygotowywanie zarządzeń w celu zabezpieczenia zabytków w nagłych przypadkach i niezwłoczne zawiadomienie o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
-
zgłaszanie wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków,
-
składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury,
-
przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
-
przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub o odkryciu wykopaliska,
-
niezwłoczne zawiadomienie wojewódzkiego konserwatora zabytków o otrzymaniu wiadomości o znalezisku lub odkryciu przedmiotu archeologicznego lub wykopaliska,
-
działanie w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie użytkowania obiektu zabytkowego zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i w sposób odpowiadający jego wartości zabytkowej,
-
tworzenie gminnych funduszy odnowy zabytków.
- prowadzenie ewidencji dóbr kultury,
W zakresie ochrony informacji niejawnych
- udostępnianie lub wydawanie dokumentów zawierających informacje niejawne osobom posiadającym poświadczenie bezpieczeństwa,
-
egzekwowanie zwrotu dokumentów zawierających informacje niejawne,
-
kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów zawierających informacje niejawne,
-
prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostało udostępnione pracownikom.