STATUT GMINY MNISZKÓW I. Postanowienia ogólne § 1.1. Gmina Mniszków zwana dalej "gminą" jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców gminy. § 2.1. Gmina położona jest w powiecie opoczyńskim, w województwie łódzkim i obejmuje obszar 13320 ha.
2.Gmina tworzy jednostki pomocnicze - sołectwa.
3.Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.
§ 3.1. W celu wykonywania swych zadań gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 4. Siedzibą organów gminy jest miejscowość Mniszków.
II. Jednostki pomocnicze gminy
§ 5.1. Ustala się następujące zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych:
1) na wniosek rady, po przeprowadzeniu konsultacji społecznej, według zasad odnoszących się do organizacji zebrań ogólnych mieszkańców;
2) z inicjatywy mieszkańców popartej wnioskiem zawierającym podpisy co najmniej 40 % mieszkańców i protokołem zebrania ogólnego mieszkańców;
2. Konsultacje z mieszkańcami mają na celu jak najkorzystniejsze określenie przebiegu granic tworzonej jednostki.
3. Przy podziale i łączeniu jednostek pomocniczych uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne i istniejące między mieszkańcamiwięzi społeczne, gospodarcze, zwyczajowe i historyczne.
§6. 1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Jednostki pomocnicze samodzielnie gospodarują środkami wydzielonymi do ich dyspozycji , przeznaczając te środki na realizację spoczywających na nich zadań. 3. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i przedkłada informacje w tym zakresie wójtowi.
§ 7. 1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w sesjach rady.
2. Przewodniczący rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
III. Organizacja wewnętrzna rady
§ 8. 1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. 2. Ustawowy skład rady wynosi 15 radnych.
§ 9. 1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały rady.
2. Wójt i komisje rady pozostają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 10. Do wewnętrznych organów rady należą:
1) przewodniczący,
2) dwóch wiceprzewodniczących,
3) komisja rewizyjna,
4) komisje stałe, wymienione w statucie,
5) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 11. 1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) rewizyjną,
2) budżetu, finansów i planowania oraz gospodarki komunalnej,
3) rolnictwa, leśnictwa, ochrony środowiska oraz ochrony przeciwpożarowej,
4) zdrowia, opieki społecznej, oświaty i kultury.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. W czasie trwania kadencji rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 12. 1. Wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących dokonuje rada nowej kadencji na pierwszej sesji. 2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji
obejmują: 1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej
sesji nowo wybranej rady, 2) przygotowanie projektu
porządku obrad, 3) dokonanie otwarcia sesji, 4)
powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród
radnych obecnych na sesji. 3. Projekt porządku obrad, o
jakim mowa w ust. 2 pkt.2 powinien obejmować sprawozdanie
wójta poprzedniej kadencji o stanie gminy. § 13.
1.Przewodniczący rady, organizuje pracę rady i prowadzi jej
obrady. 2.Zadania przewodniczącego obejmują w szczególności
: 1) zwoływanie sesji rady, 2) przewodniczenie
obradom, 3) sprawowanie policji sesyjnej, 4) kierowanie
obsługą kancelaryjną posiedzeń rady, 5) zarządzanie i
przeprowadzanie głosowań nad projektami uchwał, 6)
podpisywanie uchwał rady, 7) czuwanie nad zapewnieniem
warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich
mandatu, 8)reprezentowanie rady na zewnątrz. § 14. W
przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu
przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących rady przed
upływem kadencji, rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru
na wakujące stanowisko. § 15. Pod nieobecność
przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego
wiceprzewodniczący. § 16. 1. Przewodniczący oraz
wiceprzewodniczący rady koordynują z ramienia rady prace
komisji rady. 2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w
ust. 1 dokonuje przewodniczący rady. § 17. Obsługę rady i
jej organów zapewnia pracownik urzędu gminy, zatrudniony na
stanowisku d.s. obsługi rady.
IV Tryb pracy rady
1.Sesje rady § 18. 1. Rada obraduje na
sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej
kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w
innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na
podstawie ustaw. 2. Oprócz uchwał rada może
podejmować: 1) postanowienia proceduralne, 2) deklaracje
- zawierające samozobowiązanie się do określonego
postępowania, 3) oświadczenia - zawierające stanowisko w
określonej sprawie, 4) apele - zawierające formalnie
niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego
postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania, 5) opinie -
zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny. 3. Do
postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma
zastosowania przewidziany w statucie tryb zgłaszania
inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał. § 19. 1.
Rada działa zgodnie z rocznymi planami pracy uchwalonymi:
1)w pierwszym roku kadencji - w ciągu 3 miesięcy od jej
rozpoczęcia, 2)w latach następnych - na ostatniej sesji
poprzedzające rok objęty planem. 2.Rada może na bieżąco
dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy. § 20. 1.
Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy
rady. 2. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie
przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie. 3.
Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w
ustawie. 2. Przygotowanie sesji § 21. 1. Sesje
przygotowuje przewodniczący rady wspólnie z
wiceprzewodniczącymi. 2. Przygotowanie sesji
obejmuje: 1) ustalenie porządku obrad, 2) ustalenie
czasu i miejsca obrad, 3) zapewnienie dostarczenia radnym
materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych
punktów porządku obrad. 3. O terminie, miejscu i
proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych
najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów
poleconych lub w inny skuteczny sposób. 4. W razie
niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3 rada może
podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej
odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez
radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad
ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad. 5.
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady
powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób
zwyczajowo przyjęty. § 22. 1. Przed każdą sesją
przewodniczący rady, po zasięgnięciu opinii wójta ustala listę
osób zaproszonych na sesję. 2. W sesjach rady uczestniczą -
z głosem doradczym - wójt lub zastępca wójta oraz sekretarz i
skarbnik gminy. 2. Do udziału w sesjach rady mogą zostać
zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych
podlegających kontroli rady. 3. Przebieg sesji § 23.
Wójt obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomocy
technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu
sesji. § 24. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje
wyznaczone dla niej miejsca. § 25. Wyłączenie jawności
sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w
przepisach powszechnie obowiązującego prawa. § 26. 1.
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. 1. Na wniosek
przewodniczącego obrad bądź radnego, rada może postanowić
o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym
wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej
sesji. 2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust.
1 rada może postanowić w szczególności ze względu na
niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego
rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub
inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie
właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał. 3. Fakt
przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez
uspra-wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem,
odnotowuje się w protokóle. § 27. 1. Kolejne sesje rady
zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w
terminach określonych przez przewodniczącego rady. 2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o
jakich mowa w § 20 ust. 3. § 28. 1. Rada może rozpocząć
obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego
składu. 2. Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy
liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia rady
spadnie poniżej połowy składu; jednakże rada nie może wówczas
podejmować uchwał. § 29. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka
przewodniczący rady. 1. W razie nieobecności
przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje jeden z
wiceprzewodniczących rady, upoważniony przez
przewodniczącego. 2. Rada na wniosek przewodniczącego rady
może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu
prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków,
obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz
wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze. § 30.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez
przewodniczącego rady formuły: "Otwieram …… sesję rady
…………………". 2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady
stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. W
przypadku braku quorum przewodniczący obrad ogłasza przerwę w
celu umożliwienia zebrania quorum lub postanawia o przerwaniu
sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na
kolejnym posiedzeniu tej samej sesji lub zamyka sesję. §
31. 1.Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący obrad
przedstawia radzie pod dyskusję projekt porządku obrad. 2.
Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w projekcie porządku
może wystąpić każdy radny, a także wójt. 3. Przewodniczący
poddaje pod głosowanie przedstawiony przez siebie porządek
obrad oraz wnioski, o których mowa w ust. 2. § 32. Porządek
obrad obejmuje w szczególności: 1) przyjęcie protokołu z
obrad poprzedniej sesji, 2) sprawozdanie z działalności
wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał
rady, 3) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie
stanowiska, 4) interpelacje i zapytania radnych, 5)
odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich
sesjach, 7) wolne wnioski i informacje. § 33. 1.
Sprawozdanie o jakim mowa w § 32pkt 2 składa wójt. 2.
Sprawozdania komisji rady składają przewodniczący komisji lub
sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje. § 34. 1.
Interpelacje i zapytania są kierowane do wójta. 1.
Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym
charakterze. 2. Interpelacja powinna zawierać krótkie
przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem
oraz wynikające zeń pytania. 3. Interpelacje składa się w
formie pisemnej lub ustnej na ręce przewodniczącego rady;
przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację
adresatowi. 4. Odpowiedzi na interpelację udziela wójt lub
właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez wójta w
formie pisemnej lub ustnej. 5. W razie uznania odpowiedzi
za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do
przewodniczącego rady o nakazanie uzupełnienia
odpowiedzi. § 35. 1. Zapytania składa się w sprawach
aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji
o konkretnym stanie faktycznym. 2. Zapytania formułowane są
pisemnie na ręce przewodniczącego rady lub ustnie, w trakcie
sesji rady. 3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie
nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w
terminie 14 dni. Paragraf 34 ust. 5, 6 stosuje się
odpowiednio. § 36. 1. Przewodniczący rady prowadzi obrady
według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje
nad każdym z punktów. 1. Przewodniczący rady udziela głosu
według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach
może także udzielić głosu poza kolejnością. 2. Radnemu nie
wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego
rady. 3. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym
momencie obrad. 4. Przewodniczący rady może udzielić głosu
osobie nie będącej radnym. § 37. 1. Przewodniczący rady
czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad
zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących
w sesji. 2. Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi
dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w
szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę "do
rzeczy". 3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo
zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad
bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady przywołuje
radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku
może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w
protokóle. 4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do
publiczności. 5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący
rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród
publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji. § 38.
Na wniosek radnego, przewodniczący rady przyjmuje do protokółu
sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie
wygłoszone w toku obrad, informując o tym radę. § 39. 1.
Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie
wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących: -
stwierdzenia quorum, - zmiany porządku obrad, -
ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów, - zamknięcia
listy mówców lub kandydatów, - zakończenia dyskusji i
podjęcia uchwały, - zarządzenia przerwy, - odesłania
projektu uchwały do komisji, - przeliczenia głosów, -
przestrzegania regulaminu obrad. - stwierdzenia uchybień
formalnych. 2.Wnioski formalne przewodniczący rady poddaje
pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu "za" i jednego
głosu "przeciwko" wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod
głosowanie. § 40. 1. Sprawy osobowe rada rozpatruje w
obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić
inaczej. 2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków
nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na
sesji. § 41. 1. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący
rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu
umożliwienia właściwej komisji lub wójtowi ustosunkowania się
do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje
taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym
dokumencie. 2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady
rozpoczyna procedurę głosowania. 3. Po rozpoczęciu
procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu
zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub
porządku głosowania. § 42. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad
przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając formułę "
Zamykam ……… sesję Rady ……………". 2. Czas od otwarcia sesji do
jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji. 3.
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej
niż jedno posiedzenie. § 43. 1. Rada jest związana uchwałą
od chwili jej podjęcia. 2. Uchylenie lub zmiana podjętej
uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały
przyjętej w trybie odpowiednim do jej podjęcia. 3.
Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do
oczywistych omyłek. § 44. Do wszystkich osób pozostających
w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają
zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca,
w którym sesja się odbywa. § 45. 1. Pracownik urzędu
gminy, wyznaczony przez wójta w uzgodnieniu z przewodniczącym
rady, sporządza z każdej sesji protokół. 2. Przebieg sesji
może być nagrywany na taśmę magnetofonową, którą przechowuje
się do czasu podjęcia uchwały o jakiej mowa w § 32 pkt.
1. § 46. 1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać
jej przebieg. 2. Protokół z sesji powinien w szczególności
zawierać: 1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę
jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał,
imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta, 2)
stwierdzenie prawomocności posiedzenia, 3) imiona i
nazwiska nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem
przyczyn nieobecności, 4) odnotowanie przyjęcia protokółu z
poprzedniej sesji, 5) ustalony porządek obrad, 6)
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich
streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych
wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych
wystąpień, 7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem
liczby głosów: "za", "przeciw" i "wstrzymujących" oraz głosów
nieważnych, 8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania
odrębnego do treści uchwały, 9) podpis przewodniczącego
obrad i osoby sporządzającej protokół. § 47. 1. W trakcie
obrad lub nie później niż do chwili przyjęcia protokołu z
poprzedniej sesji radni na najbliższej sesji mogą zgłaszać
poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich
uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący rady po wysłuchaniu
protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem
przebiegu sesji. 2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie
zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do
rady. 3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z
poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w
ust. 2. § 48. 1. Do protokołu dołącza się listę obecności
radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty
przyjętych przez radę uchwał, usprawiedliwienia osób
nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce
przewodniczącego rady. 2. Wyciągi z protokółu z sesji oraz
kopie uchwał przewodniczący rady doręcza tym jednostkom
organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z
dokumentów tych wynikających. § 49. 1. Obsługę biurową
sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.)
sprawuje pracownik urzędu gminy w uzgodnieniu z
przewodniczącym rady. 2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1
podlega w sprawach merytorycznych przewodniczącemu rady. 4.
Uchwały § 50. 1. Uchwały, o jakich mowa w § 18 ust. 1, a
także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w
§ 18 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych
dokumentów. 2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień
proceduralnych. § 51. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają
radni , komisje , kluby radnych oraz wójt, chyba że przepisy
prawa stanowią inaczej. 2. Projekt uchwały powinien
określać w szczególności: 1) tytuł uchwały, 2) podstawę
prawną, 3) postanowienia merytoryczne, 4) określenie
organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia
sprawozdania po jej wykonaniu, 5) ustalenie terminu
obowiązywania lub wejścia w życie uchwały. 3.Projekt
uchwały powinien zostać przedłożony radzie wraz z
uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia
uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej
realizacji. 4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich
zgodności z prawem przez radcę prawnego. § 52. Uchwały
rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny,
przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach
uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami
specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i
neologizmami. § 53. 1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają
wymóg działania rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w
uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji
rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia
przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez radę. 2.
Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów
prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały rady,
sporządzony przez wójta. § 54. Uchwały rady podpisuje
przewodniczący obrad, o ile ustawy nie stanowią inaczej. §
55. 1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał
i przechowuje wraz z protokołami sesji rady. 2. Odpisy
uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do
wiadomości zależnie od ich treści. 5. Procedura
głosowania. § 56. W głosowaniu biorą udział wyłącznie
radni. § 57. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez
podniesienie ręki. 2. Głosowanie jawne zarządza i
przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy
"za", "przeciw" i "wstrzymujące się", sumuje je i porównując z
listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub
ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników
głosowania w protokole sesji. 3. Do przeliczenia głosów
przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych. 4. Wyniki
głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad. § 58. 1. W
głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych
pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób
głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona
rady skrutacyjna komisja w składzie co najmniej trzyosobowym z
wyłonionym spośród siebie przewodniczącym. 2. Komisja
skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób
głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z
listy obecności. 3. Kart do głosowania nie może być więcej
niż radnych obecnych na sesji. 4. Po przeliczeniu głosów
przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół,
podając wynik głosowania. 5. Karty z oddanymi głosami i
protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu
sesji. 6. W przypadku równej ilości głosów uchwała nie
zostaje przyjęta. § 59. 1. Przewodniczący obrad przed
poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza radzie
proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja
była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do
intencji wnioskodawcy. 2. W pierwszej kolejności
przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej
idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad
pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z
wniosków jest najdalej idący rozstrzyga przewodniczący
obrad. 3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób,
przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów
zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po
otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza
wybory. 4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy
nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie. § 60.
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej
sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku
(wniosków), w pierwszej kolejności rada głosuje nad wnioskiem
o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały. 2.
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub
ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z
tym, że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje
pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie
rozstrzyga o innych poprawkach. 3. W przypadku przyjęcia
poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały,
poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie. 4. W
przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały
kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2. 5.
Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad
grupą poprawek do projektu uchwały. 6. Przewodniczący obrad
zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem
uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek
wniesionych do projektu uchwały. 7. Przewodniczący obrad
może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas
potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie
zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami
uchwały. § 61. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów
oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała
większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów
wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z
grup głosujących "za" czy "przeciw". 2. Jeżeli celem
głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości,
przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę
głosów większą od liczby głosów oddanych na każdą z
pozostałych. § 62. 1. Głosowanie bezwzględną większością
głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które
uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych
ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących
się. 2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego
składu rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura,
która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za
wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego
składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą. 3.
Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie
głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą
zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów. 4.
Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie
głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą
została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych
ważnie oddanych głosów. 6. Komisje rady § 63. 1.
Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres
zadań komisji doraźnych określa rada w odrębnych
uchwałach. 2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy komisji
rewizyjnej rady. § 64. 1. Komisje stałe działają zgodnie z
rocznym planem pracy przedłożonym radzie. 2. Rada może
nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych
zmian. § 65. 1. Komisje rady mogą odbywać wspólne
posiedzenia. 2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z
odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a
nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione
przedmiotem ich działalności. 3. Komisje uchwalają opinie
oraz wnioski i przekazują je radzie. 4. Na podstawie
upoważnienia rady, Przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady,
koordynujący pracę komisji rady mogą zwołać posiedzenie
komisji i nakazać złożenie radzie sprawozdania § 66.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca
przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej
komisji. § 67. 1. Komisje pracują na posiedzeniach. 2.
Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy
o posiedzeniach komisji rewizyjnej. § 68. 1.
Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku
przedstawiają na sesji rady sprawozdania z działalności
komisji w terminie do końca stycznia danego roku. 2.
Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji
powołanych przez radę. 7. Radni § 69. Radni potwierdzają
swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na
liście obecności. § 70. 1. Spotkania ze swoimi wyborcami
radni powinni odbywać przynajmniej raz w roku. 2. Nie
rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich
okręgach wyborczych - w terminie i miejscu podanym uprzednio
do wiadomości wyborców - osoby, które chciałyby złożyć skargi
i wnioski czy postulaty. 3. Radni mogą, stosownie do
potrzeb, przyjmować obywateli gminy w siedzibie urzędu gminy w
sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców. § 71. 1. W
przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od
wykonywania jego obowiązków, przewodniczący rady może
wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia. 2. Uchwałę w
sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 rada podejmuje po uprzednim
umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże
się to możliwe. § 72. 1. W przypadku wniosku pracodawcy
zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy,
rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania
wszystkich okoliczności sprawy. 2. Komisja przedkłada swoje
ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady. 3.
Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada
powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień. § 73. 1. Wójt
wystawia radnym dokument podpisany przez przewodniczącego
rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego. 2.
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we wszystkich
sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji
radnego. § 74. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami
innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla
rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw. 2.
Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych
jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zawiadomienie o
wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub
upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek
samorządu terytorialnego. § 75. 1. Koszty wspólnej sesji
ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu
terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji
postanowią inaczej. 2. Przebieg wspólnych obrad może być
uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed
przystąpieniem do obrad.
V. Zasady i tryb działania komisji
rewizyjnej
1. Organizacja komisji rewizyjnej § 76. 1.
Komisja rewizyjna składa się z przewodniczącego, zastępcy
przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 2 . 2.
Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera rada. 3.
Zastępcę przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera komisja
rewizyjna na wniosek jej przewodniczącego. § 77.
Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji
rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności
przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania
wykonuje jego zastępca . § 78. 1. Członkowie komisji
rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w
sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich
stronniczość lub interesowność. 2. W sprawie wyłączenia
zastępcy przewodniczącego komisji rewizyjnej oraz
poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący
komisji rewizyjnej. 3. O wyłączeniu przewodniczącego
komisji rewizyjnej decyduje rada. 4. Wyłączony członek
komisji rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o
wyłączeniu do rady - w terminie 3 dni od daty powzięcia
wiadomości o treści tej decyzji. 2. Zasady kontroli §
79. 1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność wójta,
gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych
gminy pod względem: - legalności, - gospodarności, -
rzetelności, - celowości, oraz zgodności dokumentacji ze
stanem faktycznym. 2. Komisja rewizyjna bada w
szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w
tym wykonanie budżetu gminy. § 80. Komisja rewizyjna
wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i
w formach wskazanym w uchwałach rady. § 81. Komisja
rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli: 1)
kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego
podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu, 2)
problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z
zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące
niewielki fragment w jego działalności, 3) sprawdzające -
podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli
zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu. §
82. Kontroli komisji rewizyjnej nie podlegają zamierzenia
przed ich zrealizowaniem , co w szczególności dotyczy
projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych
działań ( kontrola wstępna ). § 83. 1. Komisja rewizyjna
przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej
planie pracy, zatwierdzonym przez radę. 2. Rada może podjąć
decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie
objętej planem, o jakim mowa w ust. 1. § 84. 1. Rada może
nakazać komisji rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie
kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności
kontrolnych. 2. Rada może nakazać rozszerzenie lub
zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli. 3. Uchwały rady, o
których mowa w ust. 1 - 2 wykonywane są niezwłocznie. 4.
Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli
w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę. Dotyczy
to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych
oraz sprawdzających. § 85. 1. Postępowanie kontrolne
przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne
ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności
kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę
kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 79
ust. 1. 2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów
zebranych w toku postępowania kontrolnego. 3. Jako dowód
może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z
prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności:
dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych
oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych. 4.
Komisja rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz
osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z
przedmiotem jej działania. W przypadku, gdy skorzystanie z
wyżej wymienionych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i
dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych ,
przewodniczący komisji rewizyjnej przedstawia sprawę na sesji
rady , celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby
zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w
imieniu gminy. 3. Tryb kontroli § 86. Kontroli
kompleksowych i problemowych sprawdzających dokonuje komisja
rewizyjna w składzie, co najmniej 3 osobowym z udziałem
przewodniczącego lub jego zastępcy. § 87. 1. W razie
powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia
popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia
o tym kierownika kontrolowanej jednostki i wójta , wskazując
dowody uzasadniające zawiadomienie. 2. Jeżeli podejrzenie
dotyczy osoby wójta, kontrolujący zawiadamia o tym
przewodniczącego rady. § 88. 1. Kierownik kontrolowanego
podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla
prawidłowego przeprowadzenia kontroli. 2. Kierownik
kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności
przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały
niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić
kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego
podmiotu. 3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który
odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2,
obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby
kontrolującej pisemnego wyjaśnienia. 4. Na żądanie
kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany
jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w
przypadkach innych, niż określone w ust. 3 § 89. Czynności
kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz
godzinach pracy kontrolowanego podmiotu. 4. Protokoły
kontroli § 90. 1. Kontrolujący sporządzają z
przeprowadzonej kontroli - w terminie 3dni od daty jej
zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący: 1) nazwę i
adres kontrolowanego podmiotu, 2) imię i nazwisko
kontrolującego (kontrolujących), 3) daty rozpoczęcia i
zakończenia czynności kontrolnych, 4) określenie
przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego
kontrolą, 5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego
podmiotu, 6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w
szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie
nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz
wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w
protokole, 7) datę i miejsce podpisania protokołu, 8)
podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika
kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania
protokołu z podaniem przyczyn odmowy. 2. Protokół
pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do
sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku
kontroli. § 91. 1. Kierownik jednostki kontrolowanej ma
prawo zgłoszenia na piśmie uwag co do treści protokołu oraz
sposobu przeprowadzenia kontroli do przewodniczącego komisji w
terminie 3 dni od daty przedłożenia mu protokołu. 2. Jeżeli
kierownik jednostki odmawia podpisania protokołu kontroli
obowiązany jest złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy
podpisania protokołu § 92. Oryginał protokołu kontroli
przechowywany jest w aktach komisji. Odpisy protokołu
przekazywane są: 1) wójtowi, 2) przewodniczącemu rady
gminy, 3) kierownikowi jednostki kontrolowanej. 5. Plany
pracy i sprawozdania komisji rewizyjnej § 93. 1. Komisja
rewizyjna przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy w
terminie do dnia 31 marca każdego roku. 2. Plan przedłożony
radzie musi zawierać co najmniej: 1) terminy odbywania
posiedzeń, 2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną
poddane kontroli kompleksowej. 3. Rada może zatwierdzić
jedynie część planu pracy komisji rewizyjnej; przystąpienie do
wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po
zatwierdzeniu planu pracy lub jego części. § 94. 1. Komisja
rewizyjna składa radzie - w terminie do dnia 30 stycznia
każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w
roku poprzednim. 2. Sprawozdanie powinno zawierać: 1)
liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych
kontroli, 2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości
wykrytych w toku kontroli, 3) wykaz uchwał podjętych przez
komisję rewizyjną, 4) wykaz analiz kontroli dokonanych
przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami,
wynikającymi z tych kontroli, 5) ocenę wykonania budżetu
gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie
absolutorium. 3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1,
komisja rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po
podjęciu stosownej uchwały rady, określającej przedmiot i
termin złożenia sprawozdania. 6. Posiedzenia Komisji
Rewizyjnej § 95. 1. Komisja rewizyjna obraduje na
posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie
z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb. 2.
Przewodniczący komisji rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia,
które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy komisji, w
formie pisemnej. 3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2,
mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego
komisji rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek
przewodniczącego rady. 4. Przewodniczący komisji rewizyjnej
może zaprosić na jej posiedzenia: 1) radnych nie będących
członkami komisji rewizyjnej, 2) osoby zaangażowane na
wniosek komisji rewizyjnej w charakterze biegłych lub
ekspertów. 3) inne osoby ,których obecność jest
uzasadniona. 5. Z posiedzenia komisji rewizyjnej należy
sporządzać protokół, który winien być podpisany przez
wszystkich członków komisji uczestniczących w
posiedzeniu. § 96. Uchwały komisji rewizyjnej zapadają
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
składu komisji w głosowaniu jawnym. § 97. Obsługę biurową
komisji rewizyjnej zapewnia wójt.
VI. Zasady działania klubów radnych
§ 98. Radni mogą tworzyć kluby radnych,
według kryteriów przez siebie przyjętych. § 99. 1.Warunkiem
utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co
najmniej 5 radnych. 2.Powstanie klubu musi zostać
niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu rady. 3. W
zgłoszeniu podaje się: 1) nazwę klubu, 2) listę
członków, 3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu. 4.
W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania
przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego
poinformowania o tym przewodniczącego rady. § 100. 1. Kluby
działają wyłącznie w ramach rady. 2. Przewodniczący rady
prowadzi rejestr klubów. § 101. 1. Kluby działają w okresie
kadencji rady. Upływ kadencji rady jest równoznaczny z
rozwiązaniem klubów. 2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu
rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych
bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy
członków klubu. 3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą
rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 5 osób. §
102. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani
przez członków klubu. § 103. 1. Kluby mogą uchwalać własne
regulaminy. 2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze
statutem gminy. 3. Przewodniczący klubów są obowiązani do
niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów
przewodniczącemu rady. 4. Postanowienie ust. 3 dotyczy
także zmian regulaminów. § 104. 1. Klubom przysługują
uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie
organizacji i trybu działania rady. 2. Kluby mogą
przedstawiać swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez
swych przedstawicieli. § 105. Na wniosek przewodniczących
klubów wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne
warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
VII. Tryb pracy wójta
§ 106. Wójt wykonuje: 1) uchwały
rady, 2) jemu przypisane zadania i kompetencje, 3)
zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów
obowiązującego prawa - należy do niego, 4) inne zadania
określone ustawami i niniejszym statutem. § 107. Wójt
uczestniczy w sesjach rady. § 108. Komisje rady mogą żądać
przybycia wójta na ich posiedzenie.
VII. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z
dokumentów rady, komisji i wójta.
§ 109. Obywatelom udostępnia się dokumenty
określone w ustawach. § 110. Protokoły z posiedzeń rady i
komisji oraz innych kolegialnych gremiów gminy podlegają
udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem. § 111. 1.
Dokumenty z zakresu działania rady i komisji udostępnia się w
biurze rady, w dniach pracy urzędu gminy, w godzinach
przyjmowania interesantów. 2. Dokumenty z zakresu
działania wójta oraz urzędu udostępniane są przez sekretarza
gminy w godzinach przyjmowania interesantów. 3. Ponadto
dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w
wewnętrznej sieci informatycznej urzędu gminy oraz powszechnie
dostępnych zbiorach danych. § 112. Realizacja uprawnień
określonych w § 110 i 111może się odbywać wyłącznie w urzędzie
gminy i w asyście pracownika urzędu gminy. § 113.
Uprawnienia określone w § 110 i 111 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia - na podstawie ustaw - jawności.
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione
tajemnice, 3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z
zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi
inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
VII. Pracownicy samorządowi
§ 114. Pracownicy samorządowi są zatrudniani
w urzędzie gminy na podstawie: 1) wyboru - wójt, 2)
powołania - sekretarz gminy, skarbnik gminy, zastępca
wójta, 3) umowy o pracę - pozostali pracownicy. § 115.
1. Uchwała rady gminy w sprawie odwołania sekretarza gminy lub
skarbnika gminy nie może być podjęta na sesji , na której
został zgłoszony wniosek o odwołanie. 2. Przed podjęciem
uchwały o odwołaniu rada obowiązana jest wysłuchać wyjaśnień
osoby, której dotyczy wniosek o
odwołanie.
|