Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Mniszków
Urząd Gminy w Mniszkowie



UCHWAŁA NR IV/14/06

RADY GMINY MNISZKÓW z dnia 29 grudnia 2006 roku

w sprawie uchwalenia “Rocznego Programu Współpracy Gminy Mniszków z Organizacjami Pozarządowymi w 2007 roku”

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337), art 106 ust.2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych ( Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420; z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217, Nr 187, poz. 1381) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873; z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135; z 2005 Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462, Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 94, poz. 651) Rada Gminy Mniszków uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się “Roczny Program Współpracy Gminy Mniszków z Organizacjami Pozarządowymi w 2007 roku” w brzmieniu określonym w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3.1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Mniszków. Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr IV/14/06 Rady Gminy Mniszków z dnia 29 grudnia 2006 roku. ROCZNY PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY MNISZKÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI W 2007 ROKU Wstęp Głównym celem Gminy Mniszków jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców. Służy temu współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz.873 z późn. zm.). Program współpracy z organizacjami pozarządowymi określa formy, zasady, a także cele i priorytetowe zadania, których realizacja związana będzie z udzieleniem pomocy finansowej.

1.Zasady ogólne

§ 1. Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:

1) programie – rozumie się przez to Roczny Program Współpracy Gminy Mniszków z Organizacjami Pozarządowymi w 2007 roku,

2) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 1 lit d ustawy z dnia 30 czerwca 2005 o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),

3) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Mniszków,

4) Radzie Gminy – rozumie się przez to Radę Gminy Mniszków,

5) Wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Mniszków,

6) władzach Gminy – rozumie się przez to Radę Gminy i Wójta,

7) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)

§ 2.1. Program dotyczy współpracy Gminy z:

1) organizacjami pozarządowymi tj. podmiotami niezaliczanymi do sektora finansów publicznych i niedziałającymi w celu osiągnięcia zysku w sferze zadań publicznych, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy,

2) podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.

2. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest prowadzenie przez nie działalności na terenie Gminy, na rzecz jej mieszkańców.

3.Współpraca władz gminy i organizacji pozarządowych odbywać się będzie na zasadzie partnerstwa, pomocniczości, suwerenności stron, efektywności i jawności.

4. Władze Gminy i organizacje pozarządowe będą wzajemnie się informować o planowanych kierunkach działalności i współdziałać w celu zharmonizowania tych kierunków.

5. Sfera zadań publicznych planowanych do realizacji w 2007 roku

§ 3. Współpraca między władzami samorządowymi a organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, dotyczących:

1)kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, pielęgnowanie tradycji narodowych, regionalnych i lokalnych,

2)kultury fizycznej i sportu,

3)rekreacji, turystyki i aktywnych form wypoczynku (przede wszystkim dzieci i młodzieży),

4)ekologii i ochrony środowiska.

3.Formy współpracy

§ 4. Zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym odbywać się będzie poprzez wspieranie wykonywania zadań publicznych przez udzielenie dotacji na ich realizację.

 5. Dodatkową formą wsparcia dla organizacji pozarządowych nie mającą charakteru finansowego, będzie w szczególności: 1) konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji, 2) udział przedstawicieli organizacji w sesjach Rady Gminy oraz komisjach Rady Gminy, na których dyskutowane będą projekty uchwał związanych tematycznie z profilem działalności organizacji, 3) publikowanie ważnych informacji dotyczących organizacji w Biuletynie Informacyjnym Gminy, 4) udzielenie pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację zadań publicznych z innych źródeł niż dotacja gminy, 5) udzielenie pomocy przy organizowaniu spotkań otwartych przez organizacje np. poprzez nieodpłatne udostępnienie lokalu, środków technicznych, itp., 6) działania na rzecz wznowienia sprawności funkcjonowania organizacji, w tym organizacja i współudział np. w organizacji szkoleń, konsultacji, konferencji, forum wymiany doświadczeń, 7) promocja działalności organizacji uczestniczących w realizacji programu, 8) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji i organów Gminy. 4. Zasady wspierania działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe § 6.1. Zlecenie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert. 2. Otwarte konkursy są ogłaszane i przeprowadzane w oparciu o przepisy ustawy i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze oraz kompetencje właściwego organu. 3. Otwarty konkurs ogłasza Wójt, co najmniej z trzydziestodniowym wyprzedzeniem, 4. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 2, zamieszcza się w zależności od rodzaju zadania w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym oraz Biuletynie Informacji Publicznej, a także na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy. § 7.1. W celu przeprowadzenia procedury konkursowej wójt powołuje komisję konkursową oraz wyznacza jej przewodniczącego. 2. Komisja konkursowa może mieć charakter stały lub doraźny – do przeprowadzenia określonego postępowania. 3. Do zadań komisji konkursowej należy przeprowadzenie postępowania konkursowego i przedłożenie wyników konkursu do zatwierdzenia Wójtowi. 4. Szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy komisji konkursowej określi regulamin pracy komisji konkursowej, wydany przez Wójta w drodze zarządzenia. § 8.1. Konkurs rozpoczyna się w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu. 2. Konkurs składa się z dwóch etapów. 3. Konkurs unieważnia się, jeżeli postępowanie nie zostanie zakończone wyborem najkorzystniejszej oferty. § 9.1. W pierwszym etapie konkursu komisja konkursowa: 1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia konkursu oraz liczbę złożonych ofert, 2) otwiera koperty z ofertami, 3) ustala, które z ofert spełniają warunki określone w § 14 i § 15, 4) odrzuca oferty, które nie spełniają warunków określonych w § 14 i § 15 i niezwłocznie zawiadamia na piśmie oferentów o odrzuceniu ich ofert. 2. W drugim etapie konkursu komisja konkursowa: 1) analizuje merytoryczną zawartość ofert, 2) wybiera najkorzystniejszą ofertę i decyduje o wysokości środków przyznanych na realizację zadania Gminy. § 10. Dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty komisja konkursowa bierze pod uwagę: 1) zgodność projektu z zadaniami Gminy oraz z zadaniami statutowymi organizacji pozarządowej i podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, 2) wartość merytoryczną projektu, 3) koszt realizacji projektu, 4)oczekiwaną wartość dotacji, 5) staranne i terminowe wywiązywanie się z umów i porozumień zawartych z Gminą w ciągu ostatnich dwóch lat, 6) dotychczasową współpracę z Gminą, 7)ewentualne opinie i referencje udzielone przez organy administracji rządowej lub samorządowej. § 11. Z przebiegu postępowania konkursowego sporządza się protokół, który powinien zawierać: 1) imiona i nazwiska członków komisji konkursowej, 2)liczbę zgłoszonych ofert, w tym ofert spełniających warunki określone w § 14 i § 15, 3) liczbę ofert odrzuconych, 4) wskazanie ofert najkorzystniejszych z uwzględnieniem wysokości przyznanej dotacji, 5) ewentualne uwagi członków komisji konkursowej, 6) wzmiankę o odczytaniu protokołu, 7) podpisy członków komisji konkursowej biorących udział w danym postępowaniu. § 12.1. Organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych. 2. W zakresie rozpatrzenia takiej oferty stosuje się odpowiednio przepisy ustawy. § 13. Informacja o wysokości przyznanej dotacji wraz z nazwą zadania i nazwą podmiotu realizującego zadanie podaje się do wiadomości publicznej przez ogłoszenie w prasie lokalnej, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, w terminie 30 dni od dnia zakończenia postępowania konkursowego. 5.Warunki ubiegania się o dotację na realizację zadania. § 14.1. Organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, które zamierzają przystąpić do otwartego konkursu ofert zobowiązane są do złożenia oferty, której wzór określony został w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 roku w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz.U. z 2005 roku Nr 264, poz. 2207). 2. Do oferty należy ponadto załączyć: 1) potwierdzoną za zgodność z oryginałem aktualną kopię statutu organizacji pozarządowej lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, 2) aktualny odpis z rejestru (ważny do 3 miesięcy od daty wystawienia) 3) kosztorys realizacji zadania Gminy, 4) oświadczenie o nie działaniu w celu osiągnięcia zysku, 5) sprawozdanie merytoryczne i finansowe za 2005 rok. 3. Miejscem składania ofert jest Urząd Gminy. § 15. Ofertę składa się w zamkniętej kopercie wraz z dokładnym oznaczeniem zadania, w formie pisemnej pod rygorem nieważności w terminie określonym w ogłoszeniu. 6.Tryb przyznawania, rozliczania i kontroli dotacji § 16. Podejmując decyzję o przyznaniu dotacji, Wójt kierował się będzie przede wszystkim oceną wyrażoną przez komisję konkursową. § 17.1. Środki przyznane organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, na realizację zadań określonych w § 3, przekazywane będą na podstawie umowy, której wzór został określony w rozporządzeniu, o którym mowa w § 14 ust. 1. 2. Umowa może zostać zawarta na okres 1 roku lub na czas realizacji zadania (nie dłużej jednak niż 3 lata). § 18. W trakcie realizacji zadania Wójt ma prawo żądania informacji wglądu do dokumentacji zadania oraz sporządzania odpisów dokumentów. § 19.1. Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie Wójta. 2. W szczególności kontroli i ocenie podlega: 1) stan realizacji zadania, 2) efektywność, rzetelność i jakość wykonania zadania, 3) prawidłowość wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania, 4) prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy. § 20.1. Stwierdzenie niewłaściwego, niezgodnego z umową wykorzystania dotacji skutkować będzie natychmiastowym wstrzymaniem dotacji i rozwiązaniem umowy. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dotacja podlega bezzwłocznemu zwrotowi w całości na konto Gminy wraz z ustawowymi odsetkami, liczonymi od dnia jej przekazania na konto organizacji pozarządowej lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy. § 21. Środki finansowe niewykorzystane przez podmiot realizujący zadanie podlegają w tej części zwrotowi do budżetu Gminy w terminie 14 dni od dnia zakończenia realizacji zadania lub odstąpienia od jego realizacji. § 22.1. Organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, zobowiązane są do złożenia sprawozdania z wykonania zadania. 2. Sprawozdanie winno być sporządzone zgodnie z wzorem określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w §14 ust. 1. 3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, podane będą do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. § 23. W terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła realizacja zadań, o których mowa w § 3, Wójt przedstawia Radzie Gminy zbiorcze sprawozdanie z ich realizacji. 7. Postanowienia końcowe § 24.1. Organizacja pozarządowa oraz podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy mogą otrzymać dotację na więcej niż jedno zadanie w ciągu roku. 2. Łączna kwota przyznanych dotacji w ciągu roku nie może przekroczyć kwoty 50.000,00 złotych. § 25. Uzyskanie środków finansowych na realizację zadania gminy z tytułu dotacji wyklucza możliwość przyznania środków budżetowych na to zadanie z innego tytułu, zaplanowanych w budżecie Gminy. § 26. Środki finansowe przyznane w ramach dotacji na realizację zadania Gminy nie mogą być przeznaczone na finansowanie: 1) kosztów stałych działalności organizacji pozarządowej lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust 3 ustawy, 2) wydatków na zadania inwestycyjne i remontowo – budowlane.

Dodano dnia: 2006-12-30

Wypełnił: Nojek Sławomir